Dilemmatrainingen voor integere organisaties

Ongewenst en ongepast gedrag krijgt steeds meer aandacht. Niet alleen binnen organisaties maar ook in de media. Organisaties die daarmee te maken krijgen, hebben vaak direct een reputatieprobleem. Integriteit is een belangrijke pijler van de identiteit en dus van de reputatie van organisaties. Gedrag is met voorsprong de belangrijkste aanjager van reputatieversterking, maar ook van reputatieschade. Daar moet dus primair op worden gestuurd. Welke kernwaarden en welke gedragsregels streeft de organisatie na en hoe vertaalt zich dat in de dagelijkse communicatie en omgang met elkaar en met klanten/opdrachtgevers?

Dilemmatrainingen

Van Dantzig Communicatiepartners ontwikkelde dilemmatrainingen voor organisaties die bejegening en respectvol omgaan met mensen hoog in het vaandel hebben staan. Afdelingen en teams gaan gedurende een programma van drie uur met elkaar in gesprek over én aan de slag met (herkenbare) dilemma’s uit hun directe werkomgeving.

Wat is het doel van de training? 

Om integriteitszaken bespreekbaar te maken, het gesprek over integriteit tussen collega’s op gang te brengen en eventueel gezamenlijk tot besluitvorming te komen is deze dilemmatraining een beproefd middel. Aan de hand van een stappenplan wordt in kleine groepjes van medewerkers geoefend om bij een dilemma de moreel juiste en verantwoordbare beslissing te nemen. Met het versterken van de morele competentie van de deelnemers en wordt de cultuur van verantwoordelijkheid versterkt binnen de organisatie.

Subdoelen

  • Weten wat integriteit als professionele verantwoordelijkheid en weerbaarheid betekent op de werkvloer.
  • Zich bewust zijn van het belang van professionele integriteit voor ieders functioneren.
  • Zich bewust zijn van de verscheidenheid in integriteitsvraagstukken.
  • Zich bewust zijn van de complexiteit van integriteitsvraagstukken (persoonlijke integriteit versus professionele integriteit en organisatie-integriteit)
  • Integriteitsvraagstukken met collega’s bespreekbaar maken en elkaar ondersteunen bij het aanpakken van integriteitsvraagstukken.
  • Gezamenlijk zoeken naar toepasbare morele kaders.
  • De gedragscode leren kennen en toepassen.

Integriteit is geen rustig bezit, maar een continue opgave.

Neem contact op voor meer informatie.

Van Dantzig Communicatie Partners maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring. Meer informatie in de disclaimer en privacyverklaring.

cookies accepteren