Woonstad Rotterdam behoort met ruim 57.000 woningen en 3.000 eenheden overig vastgoed in beheer tot de belangrijkste huisvesters in de stad Rotterdam. Woonstad bouwt en beheert goede, mooie en duurzame woningen voor Rotterdammers die aangewezen zijn op de sociale woningmarkt. Daarbij is extra aandacht voor kwetsbare bewoners. Deze maatschappelijke taak voert Woonstad exclusief uit in Rotterdam.
Binnen Woonstad draaien gespecialiseerde medewerkers 24/7 piketdiensten om te handelen en op te treden bij calamiteiten. Door snel en doortastend optreden worden huurders en bewoners geholpen en beschermd bij onveilige situaties. De piketmedewerkers werken volgens strakke protocollen en draaiboeken. Hierbij wordt nauw samengewerkt met hulpverleningsinstanties. Voorbeelden van calamiteiten zijn:
- Brand of explosie
- Een gesprongen waterleiding
- Een vastzittende lift
- Legionella of koolmonoxide in woningen
Onder leiding van trainers Cees Siermann en Rob van der Woude worden alle technische en beheer medewerkers, die bij toerbeurt piketdiensten draaien, getraind in het omgaan met:
o Calamiteiten tijdens piketdiensten
o Werken volgens de afgesproken protocollen bij calamiteiten en crises
o Inzicht in taken en verdeling van taken binnen het piketteam
o Omgaan met emotionele bewoners
o Wanneer escaleren en waarom?
In de training wordt aan de hand van herkenbare en realistische casussen geoefend. De oefeningen worden besproken en voorzien van adviezen en praktische tips. 6 personen per training van 3,5 uur in ochtend en middagsessies.