Van Dantzig Communicatiepartners ontwikkelde in nauw overleg met opdrachtgevers uit de zorg- en welzijnssector een effectieve training ter voorbereiding op een inspectiebezoek.
In de gesprekken duidelijk maken dat van hoog tot laag gestuurd wordt op kwaliteit van zorg. transparant zijn in wat goed gaat en wat verbetering behoeft. Consistent zijn over de informatie vanuit verschillende zorglocatie. Uiting geven van lerend vermogen
Belangrijk thema’s die wij in de gesprekken trainen zijn onder meer:
In de gesprekken behandelen we de volgende onderwerpen:
Leidend voor de definitieve keuzen van thema’s en vragen zijn:
Deelnemers aan de training:
Aan een training van een dagdeel (= 4 uur) nemen maximaal 8 personen deel.
De groep wordt samengesteld uit de hierboven genoemde deelnemers. In overleg worden deelnemers in tweetallen ‘aan elkaar gekoppeld’. Idealiter zijn dit ook de medewerkers die in de dagelijkse praktijk met elkaar samenwerken. Bijvoorbeeld een MT-lid of bestuurder wordt gekoppeld aan een kwaliteitsmedewerker. Per gespreksronde worden twee koppels door de inspecteurs aan de tand gevoeld. Het is van belang dat beide koppels uiting geven aan consistente informatie en elkaar niet tegenspreken. Daarom gaat tijdens het gesprek met het eerste koppel, het tweede koppel naar een andere ruimte. De andere deelnemers observeren de gesprekken met behulp van gerichte observatieformulieren. Na de twee gesprekken worden resultaten plenair geëvalueerd. Vervolgens start ronde twee met twee nieuwe koppels en andere thema’s uit het toetsingskader.
Uiteraard is de training geheel toegesneden op de situatie en wensen van de instelling of het ziekenhuis. Wij voeren vooraf een uitvoerig intakegesprek.
Voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak kunt u bellen met Rob van der Woude, partner, adviseur en trainer: 06-51432852 e-mail: rob.vanderwoude@vdcp.nl