Ontslagen door veranderende, soms tegenvallende marktontwikkelingen
De communicatie rondom een voorgenomen collectief ontslag vergt zorgvuldigheid, inlevingsvermogen en oog voor iedereen die emotioneel of zakelijk betrokken is bij een dergelijke beslissing. De communicatie moet transparant zijn, betrokken en uiterst zorgvuldig. Zowel intern als extern. Wat er nodig is:
Het afgelopen jaar werd Van Dantzig Communicatiepartners betrokken bij dit type 'crisiscommunicatie' bij onder andere:
Omgaan met media en woordvoering
Een ogenschijnlijk lokaal, klein bericht over bijvoorbeeld asbest, een norovirus in een verzorgingshuis of een complicatie door een foute medische ingreep kan plotseling uitgroeien tot landelijk nieuws. Het is op deze momenten zaak om het hoofd koel te houden en naast het noodzakelijke crisismanagement de crisis-communicatie goed op orde te hebben. Ons adagium is: door relevante en zorgvuldige communicatie tijdens een crisis kan een organisatie sterker naar voren komen. Door goed gecommuniceerde en gemanagede crisis wordt het beeld van betrouwbare organisatie versterkt. Wij begeleidden en adviseerden in 2015 een woningcorporatie, diverse zorgorganisaties, een levensmiddelenbedrijf, een waterschap, een hotel en diverse gemeenten hierbij. Met diverse organisaties hebben wij een "piket" afspraak, zodat wij 24/7 beschikbaar zijn om te helpen. Een geruststellende gedachte.