Ongewenst en ongepast gedrag krijgt steeds meer aandacht. Niet alleen binnen organisaties maar ook in de media. Organisaties die daarmee te maken krijgen, hebben vaak direct een reputatieprobleem. Integriteit is een belangrijke pijler van de identiteit en dus van de reputatie van organisaties. Gedrag is met voorsprong de belangrijkste aanjager van reputatieversterking, maar ook van reputatieschade. Daar moet dus primair op worden gestuurd. Welke kernwaarden en welke gedragsregels streeft de organisatie na en hoe vertaalt zich dat in de dagelijkse communicatie en omgang met elkaar en met klanten/opdrachtgevers?
Van Dantzig Communicatiepartners ontwikkelde dilemmatrainingen voor organisaties die bejegening en respectvol omgaan met mensen hoog in het vaandel hebben staan. Afdelingen en teams gaan gedurende een programma van drie uur met elkaar in gesprek over én aan de slag met (herkenbare) dilemma’s uit hun directe werkomgeving.
Om integriteitszaken bespreekbaar te maken, het gesprek over integriteit tussen collega’s op gang te brengen en eventueel gezamenlijk tot besluitvorming te komen is deze dilemmatraining een beproefd middel. Aan de hand van een stappenplan wordt in kleine groepjes van medewerkers geoefend om bij een dilemma de moreel juiste en verantwoordbare beslissing te nemen. Met het versterken van de morele competentie van de deelnemers en wordt de cultuur van verantwoordelijkheid versterkt binnen de organisatie.
Integriteit is geen rustig bezit, maar een continue opgave.