De rol van de advocaat is in het veranderende medialandschap anders geworden. Conflicten of dreigende conflicten kennen tegenwoordig bijna altijd een communicatiecomponent, al dan niet in de vorm van dreigende reputatieschade door de inzet van social media en andere geruchtenvorming.
Tegenwoordig ligt reputatieschade al met één muisklik op de loer. Kon een advocaat zich voorheen beperken tot het eigen juridische vakgebied, anno 2017 is een advocaat voor een cliënt een vertrouwenspersoon. Het kennen van een aantal basisbeginselen van crisiscommunicatie voegt waarde toe aan de dienstverlening van advocaten.
Hierbij is van belang dat de communicatie en juridische feiten op elkaar worden afgestemd. Uitgangspunt daarbij is transparantie, waarbij de belangen van de cliënt niet worden geschaad. VDCP heeft veel ervaring met communicatie waarbij afstemming met advocaten en opdrachtgevers van belang is voor een effectieve en geloofwaardige communicatie.
- Collectieve- en individuele arbeidsrechtelijke zaken: conflicten, stakingen, ontslag
- Reorganisatie, herstructurering, fusie en overname
- Omgaan met klokkenluiders
- Faillissement
- Bestuursrechtelijke procedures
- Geschillen
- Strafrechtelijke zaken; fraude, diefstal, omkoping, seksuele intimidatie
- Onderzoek en boetes: kartelvorming en procedures ACM
- Privacy schending
- Claims en aansprakelijkheid in consumentenzaken
- Milieuwetovertredingen: gevaarlijke stoffen
- Veiligheidsovertredingen
In de masterclass staan we stil bij verschillende soorten crises, goed of fout situaties en een doordacht stappenplan om de communicatie goed te regisseren. In de masterclass is veel ruimte voor discussie en interactie. Er wordt gewerkt met over het algemeen echte casussen om het zo dicht mogelijk bij de eigen praktijk te brengen. Wat te doen in welke situatie?