Barendrecht, 4 april 2017 – The Greenery heeft het nettoresultaat over 2016 verdubbeld. De nettowinst steeg van 4,1 miljoen euro in 2015 naar 9,0 miljoen euro in 2016. De omzet daalde 6,9% tot 1,030 miljard euro. De verbetering van de winst is gerealiseerd ondanks een lagere bruto bijdrage door kosten verlagingen waaronder lagere financieringslasten. De directie verwacht dat de afzet bij met name Retail klanten verder blijft groeien.
The Greenery heeft in het verslagjaar 2016 op succesvolle wijze verdere uitvoering gegeven aan het strategisch plan 2014 – 2018. De keuzes leiden tot een stabiele opeenvolgende verbetering van de winst. De omzet daalde tot 1,030 miljard euro door een lager volume van 12,5%. Daarentegen was het prijsniveau gemiddeld 6,5% hoger dan in 2015. Oorzaken zijn onder meer de weersomstandigheden gedurende het jaar in Nederland en andere producentenlanden. Dit had een opwaartse druk op de prijs tot gevolg in veel productgroepen. Dit heeft de volumedaling enigszins kunnen compenseren. De omzetdaling heeft zich geheel gemanifesteerd in de AGF handel van de organisatie. Op basis van de voorgezette activiteiten is deze daling aanzienlijk beperkter, namelijk 3,8%. Nagenoeg alle leden hebben hun lidmaatschap in 2017 voortgezet, behoudens bedrijfsbeëindigingen en een bedrijfsverkoop.
De bruto bijdrage is met 7,8% gedaald, de brutomarge blijft vrijwel stabiel op 14,6%. Hierdoor daalde de EBITDA met 6 miljoen euro naar 18 miljoen euro. De bedrijfskosten zijn 6,1% lager. De balanspositie is versterkt door verkoop van onroerend goed. In 2016 zijn twee nieuwe distributiecentra in gebruik genomen, dit heeft geleid tot een toename van de investeringen.
Vooruitzichten
Op basis van de ontwikkeling van het ledenvolume verwacht de directie dat in 2017 het totale afzetvolume licht zal dalen. Daarnaast is de verwachting dat de afzet bij vooral Retail klanten verder blijft groeien. In 2017 zal naar verwachting een groter deel van het volume verkregen worden uit gecontracteerde inkoop. Het streven blijft om het ledenvolume te laten stijgen. In 2016 heeft coöperatie Coforta een aantal initiatieven genomen om het lidmaatschap aantrekkelijker te maken.
De directie verwacht in 2017 een verdere verbetering van de winstgevendheid, ondanks de eenmalige kosten en tijdelijk verlies van productiviteit tijdens de lopende logistieke facelift. In 2016 is het Retail DC verkocht aan vastgoedbelegger WDP, waarbij de afspraak is gemaakt dat op de plaats van het oude gebouw een nieuw distributiecentrum van circa 24.000 m² gerealiseerd wordt. Tezamen met de reeds gerealiseerde nieuwbouw zal er begin 2019 een modern Retail distributiecentrum staan van circa 42.000 m², waardoor 2 andere distributiecentra gesloten kunnen worden. Verder is eind 2016 de nieuwbouw van het zachtfruit DC in Breda afgerond. Door logistieke concentratie maakt het mogelijk om te werken met inpaklijnen met een grote capaciteit. Dit beperkt de verwerkingstijd tot een minimum en maakt het mogelijk te voldoen aan alle mogelijke klanteisen en certificeringen. Door deze logistieke innovatie zal de efficiency en kostenbeheersing verder verbeteren.
The Greenery blijft in de toekomst investeren in het bereikbaar maken van verse, gezonde en betaalbare groente en fruit voor iedere consument en werken hierbij samen met iedere schakel in de keten. Samen maken we groente en fruit waardevol.