Iedere zorgstelling kan te maken krijgen met toezichthouders. De bekendste voorbeelden zijn de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Vaak is het even schrikken als een toezichthouder plotseling op de stoep staat. Het is fijn om zo goed mogelijk op zo’n bezoek voorbereid te zijn. Zowel in juridisch als in communicatief opzicht. De workshop bestond uit twee delen:
Deel 1: rechten, plichten en bevoegdheden bij inval
Hoe ziet een inval eruit? Welke bevoegdheden heeft een toezichthouder? Is het slim of juist niet slim om medewerking te verlenen? Welke documenten moet je wel en niet ter beschikking stellen? Wanneer moet je juridische bijstand inschakelen?
Deel 2: beeldvorming, communicatie en reputatie
Het tweede deel van de masterclass ging over de manier waarop je als zorginstelling in communicatief opzicht omgaat met een (onaangekondigd) bezoek van een toezichthouder. Hoe informeer je medewerkers, klanten en andere samenwerkingspartners? Hoe ga je om met media die allerlei vragen stellen? Hoe zorg je ervoor dat je regie houdt over je eigen communicatie? Speel je open kaart of kun je je beter onthouden van commentaar? Wat is de link tussen crisiscommunicatie en reputatiemanagement?
Interesse in een dergelijke workshop of masterclass? Neem contact op met Rob van der Woude.