Woningcorporatie Woonstad Rotterdam heeft een calamiteitenplan. Dit beschrijft de procedures in geval van een calamiteit, de verschillende actoren daarbij en de handelingsperspectieven. Het is van belang dat de managers en medewerkers van Woonstand handelen volgens het calamiteitenplan. Ze moeten ervaren hoe het is om tijdens calamiteiten/crises de juiste communicatiehandelingen uit te voeren.
Van Dantzig Communicatiepartners werd gevraagd om crisissimulatietrainingen op te zetten en uit te voeren ten behoeve van leidinggevenden. Het accent in de trainingen lag daarbij op het volgen van de afgesproken procedures uit het calamiteitenplan met nadruk op crisiscommunicatie. Vooral de communicatie die van invloed is op reputatie en beeldvorming kreeg aandacht: hoe zeggen we wat, wanneer en tegen wie?
De getrainde groep bestond uit 17 managers. Zij maken allen deel uit van de driekoppige calamiteitenteams die wekelijks in shifts rouleren en gedurende hun piketdienst verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van calamiteitenmanagement en crisiscommunicatie.