Het beeld dat de organisatie heeft in de ogen van de belangrijkste stakeholders is niet zelden afwijkend van het beeld dat de organisatie zelf wil oproepen. Het samenstel van communicatie, gedrag en symbolen van een organisatie kunnen nu eenmaal bij ieder persoon anders overkomen. Investeringen in de profilering van de organisatie maken de kans kleiner dat de positionering en de beeldvorming over de organisatie te veel verschilt van de gewenste positionering en beeldvorming.
Het vaststellen van de huidige en gewenste positionering gebeurt idealiter aan de hand van de resultaten van een stakeholdersonderzoek in combinatie met een positioneringsessie.
Om organisaties succesvol te profileren in de media en in de markt om zo de positionering en beeldvorming te verankeren gebruiken wij een stappenplan profilering.
De profileringsaanpak heeft als doel het vergroten van de naamsbekendheid en het positioneren van je bedrijf of organisatie in de markt. Pro-activiteit is het uitgangspunt.
De belangrijkste proposities en kernboodschappen van de concurrentie worden gescand en overzichtelijk gepresenteerd. Deze informatie is input om een eigen onderscheidende boodschap te brengen en om issues te claimen die niet of niet goed elders zijn belegd.
Van Dantzig Communicatiepartners levert een volledige en actuele lijst van relevante algemene en vakmedia. Een lijst met media en kanalen is noodzakelijk om de profilering planmatig in te zetten.
Van Dantzig Communicatiepartners benadert redacties en journalisten met een korte vragenlijst. Naast de waardevolle informatie die een dergelijke scan oplevert, blijkt het in de praktijk ook direct kansen voor gesprekken en interviews met media op te leveren.
Op basis van de uitkomsten van de eerste drie stappen wordt gezamenlijk een lijst gemaakt met issues en onderwerpen waarmee je organisatie zich kan profileren.
De ervaring leert dat het hebben van een vaste groep met (specialistische) woordvoerders voor de verschillende issues continuïteit in publicitaire acties geeft. Voor de verschillende onderwerpen van Stap 4 zullen dan ook deskundige woordvoerders benoemd moeten worden. Deze krijgen tot taak:
Een kick-off bijeenkomst helpt iedereen hetzelfde huiswerk en dezelfde doelstellingen mee te geven.
Het omgaan met vooral radio en TV-media is bijna een vak apart, zeker in de huidige tijd waarin de dynamiek in het nieuws op turbosnelheid is. Wat zeg je wel, wat zeg je niet? Maar belangrijker nog: hoe breng ik zo helder mogelijk mijn boodschap over? Hoe blijf ik stevig in mijn schoenen staan, ondanks tegenwerpingen? Een gecombineerde presentatie- en mediatraining kan hierbij helpen.
Van Dantzig Communicatiepartners verzorgt deze trainingen. Een effectieve training duurt gemiddeld vijf uur. De tijden kunnen in overleg worden afgesproken. Afhankelijk van het aantal specialisten en woordvoerders, die geregeld de pers te woord zullen staan, zal de training meerdere keren verzorgd kunnen worden.
De contacten die worden opgedaan in de gesprekken, scans en in de PR acties worden zorgvuldig bijgehouden. Regelmatig worden kernjournalisten gevraagd en ongevraagd op de hoogte gehouden van ontwikkelingen. Ook het opnemen van de kernjournalisten in het relatienetwerk is aan te raden. Van Dantzig Communicatiepartners bouwt contacten op en brengt woordvoerders in stelling. Van Dantzig Communicatiepartners legt, vanuit haar journalistieke netwerk, de contacten, entameert interviews, zoekt haakjes voor nieuwswaardige feiten en monitort berichtgeving, waaraan de organisatie een bijdrage kan leveren. Actief nabellen vergroot de kans op plaatsing.
Wij adviseren om op de website een perspagina in te richten waar alle persberichten te vinden zijn en waar ook de contactgegevens staan van de woordvoerders over de verschillende onderwerpen. Op deze pagina wordt ook rechtenvrij beeldmateriaal beschikbaar gesteld worden voor de media.
Een digitale nieuwsbrief kan ingezet worden. Enerzijds om de contacten met de media inhoudelijk te voeden, maar anderzijds om de aangesneden onderwerpen en de inhoudelijke behandeling ervan goed te laten aansluiten op de overige persacties, zoals bij de vorige stappen beschreven.
Het instellen van een knipselservice en monitoren van berichtgeving op social media zijn goede middelen om bij te houden waar en hoe er in de media over je organisatie wordt gesproken. Naast het verzamelen van knipsels zal ook monitoring voor opportunities ingeregeld moeten worden.
Wij adviseren de knipseldienst in te schakelen ten behoeve van berichtgeving, die een gevolg is van de inzet van de genoemde profileringsacties. Berichtgeving wordt dagelijks bijgehouden. Ons bureau heeft een abonnement op deze knipseldienst.
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over Positionering en profilering..
contact opnemenEen strategische communicatieplan voor R-net; een netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer in de randstad.
Lees verder