Geloofwaardig en overtuigend over komen

Van Dantzig Communicatiepartners voert media- en presentatietrainingen uit voor woordvoerders, bestuurders, directies, management en professionals. Iedere training is maatwerk. Wij trainen op basis van een zorgvuldige, op de deelnemers afgestemde voorbereiding.

Belang van mediaoptreden

“Mensen die namens een organisatie het woord voeren, zijn de organisatie zelf.” Althans, dat is de perceptie. Van journalisten, van lezend en kijkend publiek. Zodra een microfoon of een camera gericht is op iemand, wordt ineens het verhaal van de hele organisatie belangrijk. In de huidige informatiemaatschappij met vele honderden informatiebronnen die dagelijks op mensen inwerken is duidelijkheid en consistentie belangrijker dan ooit. Een kleine afwijking in het verhaal leidt in de media vaak tot grote krantenkoppen en daarmee tot een buitenproportioneel grote invloed op het imago en de reputatie. Oefening en een zorgvuldige voorbereiding scherpt de bewustwording en soepele omgang met de media.

Authenticiteit

Belangrijk hierbij is niet het aanleren van trucjes maar het handelen en presenteren vanuit de eigen persoonlijkheid. Authenticiteit is relevant bij het goed overbrengen van een geloofwaardige boodschap. Het gaat bij een mediaoptreden om het zoeken naar de juiste balans van de eigen, persoonlijke identiteit en het goed doordachte ‘verhaal’ vanuit de eigen organisatie en projecten. Met name tijdens crisissituaties is het zaak het hoofd koel te houden en op een juiste, vertrouwenwekkende maar adequate wijze te reageren.

Programma

Voorbereiding

In de trainingen sluiten wij zo veel mogelijk aan op de praktijk en de individuele leerbehoeften van iedere deelnemer. De deelnemer ontvangt van ons vooraf een intakeformulier. Hierop kunnen zij aangeven aan welke onderwerpen en vaardigheden ze aandacht besteed willen zien. Van de organisatie ontvangen wij graag voorbeelden van praktijksituaties die we in de trainingen kunnen toepassen. Het definitieve programma en de te gebruiken casuïstiek worden vooraf afgestemd.

Trainingsdoelen

Het start met het willen en kunnen vertellen van het eigen verhaal. We besteden in de trainingen aandacht aan de omgang met media in spannende en soms vervelende situaties. Het resultaat van de training is het versterken van het zelfvertrouwen in het voeren van het woord namens de eigen organisatie in uiteenlopende situaties. De trainingsdoelen zijn:

  • Aanleren/trainen van vaardigheden om journalisten effectief en to-the-point te woord te kunnen staan tijdens verklaringen, interviews en toelichting aan de pers
  • Inzicht in werking van de media (incl. social media) en denkwereld van de journalist (do’s en dont’s)
  • Omgaan met de media in crisissituaties; effecten van live- en reality media
  • Reflectie en feedback op houding, beeldvorming en het effect daarvan op geloofwaardigheid, vertrouwen en imago van de eigen organisatie en het beleid.

Programmaonderdelen

De training bestaat onder meer uit de volgende programmaonderdelen:

  • Presentatie voor de camera en microfoon (cameratraining), waarbij met name ook presentatietechniek en de lichaamstaal aan de orde komen
  • Er wordt getraind in situaties met en zonder voorbereiding; ter afstemming: een onderdeel is een ‘camera-overval’ waarbij de medewerker onverwacht wordt geconfronteerd met een journalist met draaiende camera.
  • Nabespreking en analyse van de opnamen
  • Oefenen van een presentatie, live stand-up radio- of televisie-interview, (telefonisch) vraaggesprek. Ook hierbij vindt camera- en geluidsregistratie en analyse van de opnamen plaats
  • Omgaan met schrijvende pers; afspraken, voorbereiding, journalistieke valkuilen, feitencheck, publicatie
  • Inzicht in werking van gedrukte en online- en social media
  • Presentatietechniek algemeen en in journalistieke zin
  • Inzicht in statementontwikkeling en weergeven van de kernboodschap
  • Effecten en invloed op de reputatie van de eigen organisatie.

Communicatieadviseurs

Desgewenst kunnen communicatieadviseurs meedraaien in hun eigen rol als adviseur. In het programma zorgen wij ervoor dat de communicatieadviseur deze rol uitvoert in de voorbereiding op elke oefening/situatie. De reflectie en het effect op de uitvoering komt ter sprake in de nabespreking en analyse.

Definitief programma

Het programma moet volledig aansluiten op de wensen en verwachtingen. De ingevulde intake-formulieren en aangeleverde casuïstiek vormen mede input voor het definitieve programma.

DVD en hand-out

Alle deelnemers ontvangen een persoonlijke DVD van hun optredens als leermiddel. Tevens ontvangt men een overzicht met do’s, dont’s en tips tijdens mediaoptredens.

Trainers

De training wordt verzorgd door Cees Siermann en Rob van der Woude. Beiden zijn zeer ervaren mediatrainers en strategisch communicatieadviseurs. De mediatrainers voeren de gesprekken en analyseren de opnamen. Ze observeren, analyseren, coachen en geven commentaar bij de uitvoering van de opdrachten/oefeningen.

Trainingslocatie

De trainingen kunnen op verschillende locaties plaatsvinden, bij voorkeur in een professionele TV studio.

Interesse?

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over Media- en presentatietraining..

contact opnemen
Falck

Falck

Voor een cliƫnt van Falck verzorgde Van Dantzig Communicatiepartners een bijzondere training. Uit een calamiteiten oefening bleek dat mensen die nabestaanden moeten bellen in geval van nood, daarbij wat hulp konden gebruiken.

Lees verder

Van Dantzig Communicatie Partners maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring. Meer informatie in de disclaimer en privacyverklaring.

cookies accepteren